Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2927 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  480 st träffar enligt ditt urval
FJÄDRING Shims stack crf450x -2007
2018-08-27 NigHtHawK

hejsan. äger en 07ans crf450x där tydligen springzz varit in i gaffeln och shimsat och den e urkass tycker jag, den e i och för sig inte shimsad för mig men den e verkligen inte bra, tänkte kolla om det inte e så att det är nån guru här som sitter på info om en skaplig shimsstack jag skulle kunna testa är inte sugen att skicka iväg den för shimsning än då jag nyss börjat köra igen, då man kommit igång så kan man ju skicka iväg,

2018-08-27 Lithium

Finns mycket bra info i denna tråd på TT för Showa-gafflar.

https://thumpertalk.com/index.php?/topic/327668-DIY-04-450-Suspension-Re-Valve!

Söker du i tråden så finns det tips på färdiga stackar för skogsåka m.m.

Är även bra om du lägger in en beskrivning på vad som inte är bra med den setupen du har just nu och vad du söker att ändra.

Sen kan det ju vara värt att leka lite med inställningar, göra grundservice på gaffeln osv, om du nu inte har gjort det redan.

2018-09-04 NigHtHawK

gaffeln e nyservad med olja och bussningar så den biten är shyst.

syntomen jag har är att den är väldigt nervös fram, har gaffelbenen så långt ner i kronan som det går men den är endå så man inte vågar stå på nåt, har testat att justerat åt alla håll, men får det inte att funka bra, om jag får den så den känns skapligt mjuk o fin så använder den bara halva gaffeln och den är nervös som tusan, om jag däremot ställer så att den använder hela gaffeln nästan ( är en 15 cm kvar ) så känns den hård och stuttig så det e inte bra heller, dock inte lika nervös men endå inte så man vågar lita på den,

senast jag höll på så körde jag ktm och hade inge problem liknande detta, men dels har jag inte justerat fjädring på länge så man har väl glömt en hel del och sen va det ju en annan typ av gaffel då så, kan ju vara att det är bra shimsat men att det e jag som inte kan justera

2018-09-04 Fibula

Har du rätt fjädrar för din vikt?
Har du rätt häng fram och bak?

Kolla även det inte kärvar i sving- eller länkagelagring

2018-09-05 NigHtHawK

jag misstänker att jag har fel fjäder, tidigare ägare trodde det va fjädrar som skulle passa min vikt men misstänker att de inte e så, bak har jag rätt häng men fjädern är rätt mycket spänd, har lite gäng kvar men den e skapligt mycket spänd så det e det som gör mig misstänksam, sen så provade att jag trycka framfjädrarna 10mm mot en badrumsvåg och får fram 4.5kg på den ena och på den andra tror jag att jag fick 4.8kg dock så gjorde jag det på badrumsvågen så säkerheten e låg.

frågan är om jag inte bara helt enkelt ska köpa nya fjädrar och strunta i att försöka se om de e rätt i nu då det är osäkert, hittar inga märkningar heller, det enda jag vet är att springzz har shimsat.

vad ska man har för fjädrar till en 105kg förare utan utrustning för enduro ? hittar ingen bra kalkylator.

finns då inget som kärvar vad jag kan hitta dock när jag renoverade så tror jag att jag använde allballs bussningar så vet inte om det kan påverka negativt, då jag bytte olja nyss efter att den bara gått några gånger sen renovering så va oljan i ena benet typ som nytt men i det andra mörkgrå/svart så är även fundersam om nåt e kasst i själva gaffeln, den med mörk olja hade även den hårdare fjädern i sig dock utan innanmäte så glider benen fint så verkar inte va nåt krökt eller då

2018-09-05 Fibula

Du bör ha ca 35 i frihäng och 105 i racehäng

Kolla på tipsen här
http://kumlinsmotor.se/fjadringstips/

Hittar inget på X-modellen men på crossen säger fjädertabellen på samma sida att din vikt kräver minst 5.2 fram och 58 bak. Kolla i hojens manual på fjädringsinställning om det finns någon fjädertabell eller någon annan rekommendation.

Annars har Tumpertalk och Crf´s only bra forum där du säkert hittar guide-lines.

2018-09-06 NigHtHawK

20-30 frihäng och 100 i race har jag läst mig till e bra och det har jag bak men fjädern är väldigt spänd så de e ju inte bra.

dock pratade jag med kumlins igår och idag hämtade jag ut nya fjädrar på posten :) riktigt snabb leverans så det blir att meka i dom och testa, gissar att de kommer bli bra mycket bättre om det inte e nåt fel på gaffeln. tog även med en renoverings sats då jag har läst mer o mer att de jag använde va rätt kassa så slänger i nya bussningar och tätningar i samma veva.

fick 5.0 fram och 60 bak av dom så får se hur det funkar, det skulle va bra för enduron och min vikt

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Helt genomgången Honda i toppskick 
Fjädring ställd till 78kg  
Massa extra prylar  
Snabb affär då följer dragkroks-ställ med

Motocross MC Säljes 2-takt
Honda CRR 250-02