Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2812 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  480 st träffar enligt ditt urval
FJÄDRING Fjädringsmodifiering WP (Qvarna) och för cross: RG3 eller Kumlins?
2018-09-09 ace

Hej,
Någon som kan tipsa för-och emot vem av dessa ovan man bör välja? Förstår att det inte finns något självklart val men efterlyser erfarenheter om dem.

Tack på förhand

2018-09-09 ace

Ser nu att det finns en del inlägg på ovan fråga på nätet men om någon ändå känner sig manad vore jag mkt tacksam.

Tack än en gång.

2018-09-10 King

Vad har du för hoj? Båda är bra men kanske på olika märken. Har du nära eller är förbi någon av dom då och då så underlättar det.

2018-09-10 ace

Husqvarna FC 350, 2017. Det är just det som blev problemet då jag pratade med båda på sm-crossen i Uppsala igår. Schyssta killar båda två: Kumlin verkar vara aningen billigare medan RG3:s Mats Nilsson något dyrare. Skall jag vara ärliga så förstod jag inte vilken som kan tänkas tro vara "proffsigare" eftersom jag bara förstår en bråkdel vad de pratade om och vad de kan göra med grejorna (Fanns olika åtgärder samt då prisnivåer.) Jag förstår naturligtvis att det till en början handlar om omschimsning. Det blir liksom omöjligt för en novice som jag att bedöma den ene- eller andres färdigheter. Tidigare år har jag lämnat in fjädringsgrejor till andra mindre kända "gurus" men jag har banne mig inte märkt ngn sensationell förändring med fjädringen.

Med vänliga hälsningar

2018-09-10 King

vad väger du? har du ngt specifict klagomål på fjädringen just nu? har du rätt fjäder bak?

2018-09-11 ething

Vad vill du uppnå? Har någon kunnig hjälpt dig att få en bra grundinställning? Det är först då du kan fundera på om det är värt pengarna. Jag (långsam motionär) funderade också ett tag på detta då jag väger lite mer än normen men efter att ha jobbat med inställningarna kom jag väldigt långt. Det jag skulle vilja få bort är "hårdheten" vid plattlandning (vilket jag lyckas med för ofta) men jag vet också att det är svårt utan att offra andra egenskaper.

2018-09-11 ace

Tack snälla för svar.

King: Väger 90 kg utan utrustning. Har en 4.8 Nme fjäder. Skall vara rätt sådan. Som "ething" nämner vill jag slippa hårdheten i platthopp (Är en gammal gubbe som numera knappt hoppar alls men jobbar på det och behöver då lita på att fjädringen känns bekväm vid mina försök på platåer, etc.).

Kruxet blir ju att man ständigt söker ngt bättre eftersom jag inte vet hur pass bra min originalfjädring kan vara eller bli? Har skruvat, minskat olja i gaffeln (10 mm). Bakänden på hojen vid inträde på hoppet tenderar att antingen skruva sig till höger eller vänster, oavsett min hastighet. Detta gör mig skraj att satsa och lära mig hoppen.

Som ngn skrev: "Jag vill att fjädringen skall kännas skön".

Med vänliga hälsningar

2018-09-12 masterniklas

För ombyggnad väljer jag klart RG3. Lättast är att ringa Mats eller valfri guru och snacka lite i lugn och ro. De är ju trots allt proffs! )

2018-09-12 ace

Tack för ditt svar "masterniklas". :-)

Vänliga hälsningar

2018-09-12 King

Nu har du tur och väger bara 5kg mer än mig, kör också med 48-fjäder. Orginal schimsning är ingen höjdare när man kliver upp på fjäder. Returen är alldeles för snabb.

Vad har du för klick på hojen just nu, fram bak samt högfart bak?

2018-09-12 ace

King: Standardinställningar utefter manualen kallad "comfort" 20 klick på gaffeln, 17 click på dämparen och slutligen 2,5 varv på högfartscompen.

M v h

2018-09-12 FS

Prova att ställa allt i sportläget. Har du för lite kompression så jobbar fjädrarna för långt ner i slaget och gaffeln upplevs som hård. Du kan testa ytterliggare klick in på compen och se hur det funkar. Sen bör du ha oljemängd enligt rekommendation med.

2018-09-12 ace

Tack för tipset "FS". Skall prova. Återkommer -)

M v h

2018-09-12 King

Returdämpningen är riktigt svag på KTM/Husky. Speciellt när du kliver upp på hårdare fjädrar så måste du ha mera returdämpning. Jag fick skruva in min (på min helt orginaldämp) till 8-9 klick för att få den att sluta trycka ner gaffeln i fram så man får armpump osv.

Har två andra WP och en Trax och samtliga har returen schimsats långsammare på, rejält långsammare.

Dom inställningarna du skriver ovan är för hårda med 48-fjäder.

Om dom är helt orginal skulle jag ställa dom såhär:

Gaffel, 13R (sand eller mjukare banor), 15C, 10.4-11bar beroende på hur du vill ha den. Orginal oljenivå.

Stötdämpare: 9R, 1.5HSC, 15-20C. 105 häng med ca 8-9mm preload ska du ha.

2018-09-15 ace

King: Blev en AVSEVÄRD förbättring med dina förslag. Tusen tack! Även tack till alla er andra som har har tagit er tid och svarat. Ni är suveräna! :-)

Vänliga hälsningar

2018-09-16 King

Kanon. Skriv igen om du vill göra lite finsjuteringar utifrån dom settings du landar på :)

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Helt genomgången Honda i toppskick 
Fjädring ställd till 78kg  
Massa extra prylar  
Snabb affär då följer dragkroks-ställ med

Motocross MC Säljes 2-takt
Honda CRR 250-02