Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2821 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  480 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Svingen nyper fast bakhjulet
2018-09-10 mxchampion

En liten noob fråga..

Gäller -04 Honda CRF250
När jag drar åt hjulaxeln bak till rätt Nm så lnyper bakhjulet fast. Jag måste släppa lite på spänningen för att det ska kunna spinna runt utan problem.

Är nya lager och distanser. Fattar ej vad som är felet..

Kan tillägga att jag köpte hojen nedskruvad i kartong men är rätt säker att jag inte monterat distanser fel osv.

2018-09-10 R.Löfstrand

Låter som att "röret" mellan lagrena inna i hjulet saknas,

"Röret" mellandistansen är till att ligga imellan innre lagerbanorna. Utan denna så drar man sönder lagren

2018-09-10 Leman

Antingen har du missat röret eller så är det för kort, inte fått i lagret helt ok. Innerringen på lagret måste bottna mot röret.

2018-09-10 mxchampion

tackar för svaren! efter lite googlande så tror jag på samma teori som ni ovan.. Ser på ett gammalt kvitto från förre ägaren att han köpt axeldistans "röret" anpassat till HAAN hjul och inte Honda oem nav. så det kanske är där skon klämmer.

2018-09-10 mxchampion

Sprang ner i garaget och tvär kasta av hjulet. För de första är då distansen mellan lagrena fel längd. Sen så är navet så fruktansvärt slitet på insidan att hela distansen glappar typ 5mm. bland de värre jag skådat alltså.

Så det är ju helt enkelt bara bita i det sura äpplet och skaffa nytt nav/hjul.

Känns lite surt på en så här gammal hoj dock.. Nav eller kompletta hjul är ju stöpt i guld kan man tro

2018-09-10 zzpike

Hur menar du när du skriver att det glappar 5mm?
Om du menar att innerröret glappar i sidled så spelar det ingen roll, röret ska ju bara ligga mot inre lagerbanan.

Förhoppningsvis räcker det med att köpa nytt innerrör.

2018-09-10 Busaberg

Hur fan skulle du kunna "nöta ut" navet mellan lagren där distansen sitter?
Skaffa en i rätt längd och montera ihop med nya lager...

2018-09-10 Qstig

Jag tror röret inte har nån styrning. Glapp är normalt mao. Har varit med om att skumgummi hållt röret i rätt region. Efter första gången du dragit axeln med nya lager sitter röret 4 ever.

2018-09-11 ething

Ta det lugnt. "Röret" skall glappa, det är helt normalt och inget att byta hjul för. Se bara till att du har ett rör i rätt längd så kommer allt att lösa sig :)

2018-09-11 mxchampion

Busaberg: ja inte fan är de jag som nött upp navet. Tidigare ägare körde totalt sönder lagrena och fortsatte bara köra tills "röret" skavde sönder navet från insidan. Hojen har varit körd i fjällen av en renägare. Troligen ALDRIG servad. Bara kört tills det havererat. Kan lägga upp en bild på original "röret" och navet senare.

2018-09-11 mxchampion
Bild:286225 [1]

Så här såg original axeldistans som suttit mellan lagrena ut.

Men som sagt, jag får testa beställa rätt distans och se hur det lirar. Tack för alla svar

2018-09-11 SailKap

Man ska inte ha gängor på rördistansen )
Skaffa rätt distansrör och se till så att lagrena är korrekt "sätade" så kommer det nog bli fint

2018-09-11 rocketeer

om hojen som du säger inte är servad alls, är nog problemet med bakhjulet det minsta problemet du lär dyka på.

2018-09-11 mxchampion

Ny distans är beställd.

Rocketeer: hojen VAR dåligt servad av en tidigare ägare. Den är numera renoverad i princip från framhjul till bakhjul. Är bara lite småtjafs kvar innan den är fit for fight igen.

Som sagt en tidigare ägare användeden som "lappmoppe" och bara körde utan att bry sig nämnvärt. Enda han gjorde var oljebyte/filter resten sket han totalt i. Denna karl gav sen bort "skrothögen" till min kusin som sedan började renovera hela hojen men märkte att han ej hade kunskap att meka ihop den. Så då tog jag över hojen samt alla nya reservdelar han skaffat på sig.. köpte hojen nedskruvad i molekyler kan man säga. Men nu är då iaf typ allt renoverat utom bakhjulet.

Ursäkta långt rörigt inlägg, ville bara klargöra så det slipper komma inlägg som avviker från själva frågan i trådstarten :)

2018-09-12 Qstig

Har varit med om det där faktiskt, på en -09. Tror det är kulorna från det rasade lagret som gör röret så snyggt. Köpte nytt från karlströms tror jag. Riktigt ajävlig gängad ring till ena lagret också.

2018-09-13 mxchampion

löste sig med ny RÄTT distans. Tack för tipsen =)

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Helt genomgången Honda i toppskick 
Fjädring ställd till 78kg  
Massa extra prylar  
Snabb affär då följer dragkroks-ställ med

Motocross MC Säljes 2-takt
Honda CRR 250-02