Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

848 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  480 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Oljebyte Yzf250
2018-09-13 ZmirmZ
Bild:286287 [1] Bild:286289 [2]

Hej

Efter att ha varit borta från hojvärlden en längre tid så är jag nu tillbaka med en yzf250 -09(enligt säljaren), första gången jag kör 4t.

Efter att ha försökt bytt olja har jag redan kört fast, Jag har tömt ´crankcase oil drain bolt´ samt bytt oljefilter. Tyvärr verkar jag inte hitta något som enligt manualen ska heta ´(2) Oil bolt eller (5) Oil tank drain bolt´. Bifogar en bild ur manualen och underifrån på hojen.. Man känner sig helt iq-befriad :)

2018-09-13 rocketeer

kanske är annan årsmodell, var rätt länge sedan yamaha hade oil tank, lägg upp en bild på hela hojen.

2018-09-13 Leakim_N

Hej!
Det var ganska vanligt på just dessa årsmodeller av YZF250 att man tog bort den utanpåliggande oljetanken och gjorde om dem från torrsump till våtsump, typ lika som många andra fabrikat har.
Enkelt förklarat så byts en bricka inne vid oljepumpen och anslutningarna till oljetanken pluggades. Om du har en sådan så skall det på ca 0,85 - 0,9 liter vid oljebyte. Hört att elitförare aldrig hade tanken kvar, men vet inte om det är sant?

2018-09-13 Lithium

Det sitter en modellkod på bakramen under sadeln på Yamaha. 2009 är modellkod Y.

Annars så kollar du ramnummer och kör in det på en hemsida med vin-decoder:

https://vindecoder.eu/yamaha

alternativt på en reservdelshemsida:

https://www.bike-parts-yam.com/yamaha-motorcycle/search_vehicle/chassis

2018-09-24 ZmirmZ

Tack för snabbt svar och förlåt för sent svar! :)
Det är bekräftat av Yamaha att det rör sig om en 2009.

Det kan inte vara på något annat vis än vad du säger Leakim, men är du säker på oljemängden? När jag tömde oljan fick jag ut 600ml. Känns lite sådär om man kört på 250ml för lite olja..

2018-09-25 Fibula

Finns kanske ett oljenivåglas någonstans också.

2018-09-29 Leakim_N

Det brukar finnas oljenivåglas, men kanske inte alltid? Det är i så fall eftermonterat och då bör du ha två st oljenivåglas på vänster sida (det vanliga oljenivåglaset funkar inte). Om du har två oljenivåglas så är det det övre som gäller.
600 ml är för lite olja.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Helt genomgången Honda i toppskick 
Fjädring ställd till 78kg  
Massa extra prylar  
Snabb affär då följer dragkroks-ställ med

Motocross MC Säljes 2-takt