Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2266 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  457 st träffar enligt ditt urval
CHASSI Sliter hål på plast och stötdämpare. Hur skydda?
2021-05-24 bmwjohan

Jag har kollat mycket instruktionsvideos på nätet på sista tiden och ändrat min körstil en del. Förut hade jag fotpinnen i hålfoten. Nu för tiden kör jag med fotpinnen under främre delen av foten. Det som händer då är att stövlarna träffar inte plastskyddet jag har på ramen längre utan hamnar längre bak på hojen vilket gör att jag skaver hål på plast och dekaler hur jäkla fort som helst. Det skaver även på stöddämparen. Jag vet inte hur man ska skydda det här. Man kan ju byta plast och dekaler hur många gånger som helst per år men det blir ju svindyrt och jobbigt.
Jag har förökt tejpa dig tjocka klisterdekaler men dom lossnar väldigt snabbt. Jag har provat att limma dit plastdukar och dom håller bra men lossnar tyvärr alltid också. På stötdämparen vet jag inte vad jag ska göra. Som det är nu silvertejpar jag bara flera lager på den för att inte nöta hål i den. Är det någon som har något bra tips?
Jag skulle gärna limma dit några tunna gummiliknande mattor. Skiter i hur det ser ut bara det funkar. Vet inte vad man ska använda för lim för att det ska sitta. Just nu har jag kört med något spraylim men det släpper hela tiden.

2021-05-24 SailKap

Byta stövlar?
Klämma mer med knäna, så du blir lite mer kobent?
Tänker bara lite utanför boxen :)

Nä det är svårt det där med att skydda för nötning, finns ju massa skavplastskydd, men de hjälper säkert inte dig.
När du skriver stötdämpare antar jag att du menar gasbehållaren, de riktigt tjocka dekalerna brukar sitta bra, men om du är där å gnider går det hål på dem.

2021-05-25 bmwjohan

Mins stövlar känns rätt mjuka. Har alpinestar tech 7. Dom känns rätt mjuka. Jag klämmer mycket med hela benen men mest med knäna. Jag kör bara sand och har lite problem med ryggen så jag står till 99% på banan så blir väldigt mycket knipa med benen på samma ställe i stående position.

2021-05-25 SailKap

Tech7 är fina stövlar, vad jag menar är att du förmodligen är som Kalle-Anka dvs går utåt med fötterna(hälarna inåt), vilket brukar motverkas av att knipa med just knäna och även som du skriver att stå mer på tå än i hålfoten.
Stå på tå ger dessutom lite extra "fjädrings-utrymme"

2021-05-25 Mr P

Jag förstår frågan men jag förstår inte problemet.
Sånt skav är det ju på alla hojar om den körs av någon som vet hur man ska köra.

Du ser aldrig sånt skav på en hoj som körs av en nybörjare.

Sånt skav hör ju till - det är trots allt en hoj som är till för att behandlas brutalt och då blir det så.

Enda tips jag har är att du på något vis kan popnita fast tunn alu-plåt som slitskydd.
Inte så snyggt men det skyddar plasten.

Jag har likadana stövlar och dom nöter lika mycket på min hoj, fast det kvittar vilka crosstövlar man har - det nöter oavsett om man har rätt körställning.

2021-05-25 Fibula

Jag skulle försökt med en grov slang och klammer på stötdämparens burk, eller en tjock krympslang. Har sett det finns gaffelskydd som fungerar som en krympslang

2021-05-25 SailKap

Det är varken dig eller stövlarna eller hojen det är fel på, det är den fantastiskt fina sanden på Uringe som är otroligt abrasiv och slipar på materialet.

2021-05-26 bmwjohan

jag är nog med att vinkla fötterna inåt för jag har fastnat med foten några gånger för något år sedan så foten vrids utåt och det hugget i knät. Gör allt för att undvika det.

Ska kolla om jag kan hitta någon stor krympslang jag kan använd på något sätt.

När jag kollar på andras hojar i depån ser dom alltid nya och fina ut på plast och dekaler och mina ser ut som ett lik efter jättekort tid. Men folk kanske inte är lika snåla som mig utan byter dekaler och plast ofta :-)

Kollade på vad ny plast kostar och det skulle kosta 1000kr att byta bara de två bakre nummerplåtarna. Så jäkla dyrt tyker jag.

Drömmen vore om jag kunde limma dit någon gummi eller plastduk som verkligen sitter kvar och skyddar.

2021-06-01 Belse

OM det är runt gasbehållaren som det slits på stötdämparen så går det att dra runt en rostfri slangklämma där stöveln skaver emot som slitskydd.

2021-06-02 SailKap

Stövlar e inte heller gratis

2021-06-03 Mr P

SailKap, precis vad jag också tänkte.

Är det någon här som har hört talas om att någon har skavt sönder gastuben till bakdämparen, med sin crosstövel?
Jag har aldrig hört något sånt, men i teorin är allt möjligt hur omöjligt det än låter....

2021-06-03 bmwjohan

jag skaver alltid jättemycket på gasbehållaren på mina hojar. Jag tror jag ska försöka sätta dit en slangklämma som belse skrev. Får inget slitage alls på stöveln där uppe så jag drar dit en slangkämma bara.
Har inte lyckats fixa något bra med plasten ännu. jag silvertejpar den bara inför varje körning men det håller bara i 20 minuter kanske.

2021-06-06 bmwjohan

Hittade den här produkten nu. Känns ju klockren för att lösa mitt problem. Ska beställa och prova.

https://www.absolutmx.se/sv/reservdelar/plast/ktm/losa-delar/dekalskydd/polisport-dekalskydd-ktm-sxsxf-19-20excexc-f-20

2021-06-08 ething

In med tårna (lätt att säga, svårare att göra). Barcia är ökänd för att äta plast med sina stövlar så i viss mån har det med storlek och längd att göra. Made tror jag har genomskinliga "nötdekaler" att sätta över de vanliga.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Tjena!  
Passa på att kitta hojen , säljer nu mina tillbehör till Yamaha yz250f 14-18 (vissa saker passar även wr) pga märkesbyte 

276cc athena bigborekit , innehåller cylinder , kolv och alla packningar och monteringsanvisning  
Helt nytt  
3900kr 

Övre xtrig styrkrona offset 22 i färgen svart 
Gångtid 10h 
Pris 1100kr 

Acerbis x-seat soft i svart  
Gångtid 8h  
Pris 900kr 

Twinair luftfilter i bra skick  
10st , alla filter för 900kr 

Vissa delar passar även Yzf 450 wrf 250 wrf 450 

Vid köp av fler saker kan paketpris ordnas 
Grejerna finns i segeltorp/Stockholm och hämtas helst på plats , kan även skickas om köpare betalar frakt

Säljes: Diverse tillbehör Yamaha
Län: Stockholms län
Pris: 3.900 kr