Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2437 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  457 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Kolvbyte
2020-06-15 Jw39

Tjena! Jag funderar på om jag ska byta kolv i min yz 1997 men har lite beslutsångest på om det är värt de. Jag har kört med den ganska många timmar ändå och ägaren innan visste inte hur många timmar den hade gått heller så vi har inte riktigt någon koll. De jag vet är att den har sämre kompression (vad jag tror) än min kusins 85cc eftersom det är mer motstånd i kicken på hans och man lär därför ta i lite mer, sen tycker jag också att 85 kubiken går ungefär snarlikt min 125a fast jag då har 40 kubik mer. Så vad tycker ni? Sen undrar jag vad som behövs att göra med cylindern, jag antar att det inte bara är så enkelt att kasta i en ny kolv och köra. MVH


2020-06-17 ething

Dina referenser säger tyvärr inget om hur kolven mår. Du kan inte jämföra på det viset. Vill de vea kompet så mät det.

Det är betydligt billigare att byta kolv än att laga ett ras. Det tar bara ett par timmar att lyfta ur motorn och plocka av cylindern. Är det inte repor i cylindern är de bara att slänga i ny kolv och köra.


2020-06-17 Jw39

Okej! Ska man gå upp i kolvstorlek eller ha kvar samma dimension om det inte är repor i cylindern? Jag antar att man ska ha samma storlek för det är väll när det är repor då man lär borra om och gå upp i storlek?


2020-06-18 ething

Du "sliter" även upp en cylinder utan att det blir repor i den. Det kan man inte svara på så enkelt utan du måste mäta cylindern för att kunna svara på det. Normalt hittar du mer information om måtten i verkstadsmanualen.


2020-06-21 Mr P

För att vara säker så kan du skruva av cylindern och kolla efter repor och mäta diametern. Sen gör du samma sak med kolven. Ligger båda inom toleransen så räcker det med att du byter kolvringen, förutsatt att kolvbult och bultlager ser okej ut. Byt även g-klämmorna när du har haft isär dom.

Köp en kolvring och byt, kostar inte så mycket.
Då har du åtminstone bytt det som slits mest och är mest kritiskt till att orsaka mega motorras.

Sen när du har kollat igenom om det finns några fel så behöver inte fundera mer på det.
G-klämmor måste du byta oavsett och dom är väldigt billiga.


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Tjena!  
Passa på att kitta hojen , säljer nu mina tillbehör till Yamaha yz250f 14-18 (vissa saker passar även wr) pga märkesbyte 
 
276cc athena bigborekit , innehåller cylinder , kolv och alla packningar och monteringsanvisning  
Helt nytt  
3900kr 
 
Övre xtrig styrkrona offset 22 i färgen svart 
Gångtid 10h 
Pris 1100kr 
 
Acerbis x-seat soft i svart  
Gångtid 8h  
Pris 900kr 
 
Twinair luftfilter i bra skick  
10st , alla filter för 900kr 
 
Vissa delar passar även Yzf 450 wrf 250 wrf 450 
 
Vid köp av fler saker kan paketpris ordnas 
Grejerna finns i segeltorp/Stockholm och hämtas helst på plats , kan även skickas om köpare betalar frakt

Säljes: Diverse tillbehör Yamaha
Län: Stockholms län
Pris: 3.900 kr