Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2541 st besökare just nu..


1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]
 
 Föregående Nästa  473 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Pumprelä,voltregulator, Husqvarna Fe 350 -18
2020-12-18 NordFe350

Tjääna, har haft en felsökning som heter duga på fe350:n vilket jag efter 2 dagar löste men ändå inte förstår orsaken till 100% så kanske nåt tekniksnille kan förklara eller dementera min teori.
Hojen har varit lite tjurig att starta kall men alltid kommit igång efter 3-4 ”batterivärmarcykler” och sen startat å gått som en klocka efter det.
Förra veckan blev det 2 rejäla enduropass i blöta, smock å regn, en ordentlig tvätt när ja kom hem och sen in i garaget.
I förrgår skulle jag ut igen och hojjen var förjävla tvärdö att få igång(gick på starten men tände inte),
till slut startade den och det bar av till skogs, men märkte vid nåt tjuvstopp att den även inte då tände, reflekterade då att inte pumpen primade å att inte ”tändningen” aktiverades, efter några till försök hördes pumpen och mappsiffran tändes upp å hojjen startade.
När jag kom hem började slakten, rev hela hojjen för att gå igenom elsyst. hittade en kabelstamskada och ett sprucket relä i luftburken, efter forskning visade det sig att dessa 3 relän är, pump, lyset och fläkt.
Problem löst tänkte jag och lödskarvade härvan, bytte relä och var glad.
Här började dom skumma felen, trycker på starten, startmotorn går men ingen pump eller tändning på, ingen start
Släppte startknappen och då primade pumpen och tändning tänds, start igen å hojjen startar.
tvångsjordade relät så pump primar,tändning aktiveras hojen startar direkt.
Låter tändningen avaktiveras, kör på starten igen....dött.
Alltså ingen jordsignal från startknapp tänkte ja å provade en ny...näpp.
Hittar på ett amerikanskt forum nåt om voltregulatorn, byter den å huxflux har jag världens mest lättstartade hoj!?
Nu till frågan efter en lång roman...
Får hojen första jordsignalen till pumprelät från voltregulatorn innan cdi:n vaknar till liv och tar över?
Kan jag bränt regulatorn med de 2 söndernötta kablarna vid pumprelät eller är allt bara en oturlig kombo?
Mycke text å svammel men är nyfiken hur allt hänger ihop å funkar.


2020-12-18 Robban82

Har en 350sxf 2016 där jag hade liknande problem och efter felsök så hittade jag kabelbrott vid laddregulatorn och min slutsats blev (inte 100% säker) att ECUn startar av signal från laddregulatorn.


2020-12-18 Leman

Haft liknande strul på två hojar KTM/HVA där var det på den ena att stiften i kontakten till startknappen bakom lyset som var smutsiga samt tappat spänsten så fick nypa till dom, knappen aktiverar relät till tändningen (ett av dom du bytt), på nummer två så lyste datorn mm med avstängd hoj då var det nämnda relä som inte riktigt släppte utan låg o tjuvdrog lite.


2020-12-18 NordFe350

Hojen startar bättre nu än förr så nåt av det har nog legat å lurat sen förr men var väl grisvädret som gjorde det sista och kvällade voltregulatorn.
Har hittat 2-3 mer eller mindre identiska scenarion nu på andra forum, skavda kablar i luftburken och voltregulatorn skrot.
Men man få se det positivt, gått igenom alla kopplingsstycken och haft i kontaktfett, och de är ju inte bara ett ställe man hittat ärg på...


POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:



[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: