Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2387 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  492 st träffar enligt ditt urval
DEPÅSNACK Köpråd 125cc med elstart
2021-06-07 h3nry

Tja

Har en RMZ450 sen i höstas och är rookie. Inser att de är onödigt mkt hoj för mig.
Hört av kompisar att de tycker 125cc är roligare trots att dom kört länge och även större hoj.

Är drf sugen på att byta till 125 2t.
Kör på crossbanan men ibland (sällan) i skogen och drf vill jag ha elstart.
Gärna insprut också.

För övrigt är jag 190 och väger drygt 80kg.

Kan man få nåt sånt för Max 35000?!

Några tips?

2021-06-07 Mr P

Dina kompisar har helt rätt - 125 2t är den roligaste leksaken som finns.

Ta en extra funderare om elstart verkligen är så viktig pga en 125 2t är väldigt lättkickad och lättstartad.

Jag har ingen elstart på min hoj och jag saknar inte det.
Med din längd så blir det för dej som att kicka igång en liten moped - superenkelt.

Insprutning har nog alla nytillverkade 125 2t idag men för 35.000 kr får du nog nöja dej med en förgasarhoj.

Jag ser inte heller insprutning som något avgörande. Visst, du slipper blanda bränsle men hur knöligt är det egentligen?

För 35.000 kr får du rätt mycket 125 2t som fortfarande är fräsch.

2021-06-08 G-Enis

Vilka 125:or har insprut? De enda jag känner till är de nyare 2020-2022 KTM/HQV enduro 150cc´ara. Men som Mr P säger så hittar du nog ingen sån i den prisklassen. Crossarna har fortfarande förgasare.

Om du vill ha elstart så så får du kolla på någon enduromodell. Du kan nog hitta en KTM XC-W 125/150 eller Husqvarna TX 125 för något mellan 30-40.000kr. Om du kör mycket cross är nog Husqvarnan det bättre alternativet då KTM´en inte har länkage.
Beta, Sherco och GasGas har säkert 125´or med elstart också.

2021-06-08 h3nry

Bara de att slippa sätta ner ena foten för balansen och kicka i skogen när man är trött gör sån jävla skillnad. Så helst elstart men finns de inte i den prisklassen så får man väl nöja sig.

Vill ju ha en cross och inte enduro. Men dock så har jag sneglat på KTMs XC modeller. Är väl cross fast med enduro anpassning?

250 4t, är den mkt tyngre och tråkigare än 125?

2021-06-08 Busaberg

Lite tyngre och betydligt lättare att få upp farten på,speciellt när du är hyfsat storvuxen(och nybörjare).

2021-06-09 h3nry

Okej!

Någon som förresten har erfarenhet av enduro med en 125 cross.
Börja nu tänka att den kanske är alldeles för bottensvag?

2021-06-09 Mr P

Jag kör sen många år tillbaka enbart enduro och jag har alltid haft Yamaha YZ 125 2t cross.

Vridmomentet är helt okej och räcker, det är ytterst sällan jag saknar mer vridmoment.

Man får planera körningen lite mer än om man kör en 250 4t och ligga högre upp i rpm-registret.

Det är en helt annan körteknik än RMZ 450, men när du har lärt dej den så kommer du enbart vilja köra 125 2t pga av rolighetsfaktorn.

Jag har testat många 4t, både 250 och 450.
Med 250 4t körde jag mycket fortare och blev inte lika slutkörd men den är inte lika rolig som en 125 2t.

450 4t var rent livsfarlig med min körteknik, att hålla högt varv och gasa på fullt ut ur kurvor och gasa på fullt när hojen börjar kasta och wobbla.

Sånt funkar med en 125 2t, men är totalt livsfarligt med en 450 4t.

Definitivt ingen hoj för mej + att jag tog helt slut efter bara 5 min.

2021-06-11 h3nry

Okej!

Mitt största problem är att jag blir helt slut (nästan kramp) i underarmar och händer. Speciellt högerhanden då jag reglerar gasen hela tiden.

Nu när jag kört lite och fått lite tips om körteknik så orkar underarmarna mycket mer men nu är de verkligen händerna som krampar efter bara 2-3varv.

Förmodligen har jag fel teknik när jag håller i styret också men försöker vara avslappnad och jobba med bålen istället för att krampaktigt hålla kvar med händerna.

Hur är det för underarmar/händer när man jämför 2t och 4t?

2021-06-11 Busaberg

Den kommer att vara nervösare chassiemässigt jämfört med din 450 så det går nog jämnt upp även om motorn är klenare.
Något mer lättkört än 250 4t hittar du inte.

2021-06-11 Mr P

Busaberg har helt rätt, en 125 2t är väldigt nervös i chassiet och därför måste man vara mer aktiv för att hålla styr på den + att man måste växla upp/ner 10 ggr mer är på en 450 4t.

Sånt tär på underarmar och kondition, fast 450 4t är strået värre att få en att ta slut.

Helt rätt att 250 4t är den mest lättkörda hoj som finns men underskatta inte den, för när du vill ha effekt så finns det så att det räcker och blir över.

Självklart att du blir slutkörd på nolltid av en 450 4t - det blir ju alla pga den extremt överdrivna effekten som ytterst få i världen kan hantera fullt ut och varva skiten ur den oavsett situation.

2021-06-17 h3nry

Vilken är bästa att satsa på att lära sig körteknik snabbast möjligast och samtidigt orka köra mkt?!

2021-06-17 Busaberg

Något du tycker är kul att åka på...

2021-06-17 h3nry

Jag tycker de är skitkul med min 450. Men har ju inte testat annat.

De som är tråkigt är att jag inte orkar köra mer än kanske 5varv o sen är jag för slut i underarmarna för att kunna njuta av körningen och dessutom köra säkert.

2021-06-18 Mr P

Med en 250 4t kommer du att orka köra mer och inte ta slut lika fort.

125 2t är hysterisk och hysteriskt rolig att köra men risken är att om du är nybörjare så kommer du ta slut väldigt snabbt.

Det tar ett tag att lära sej hantera den hysteriska 2t-effekten och att du måste vara väldigt aktiv i kroppsrörelserna när du kör.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Dags för grabben att byta hoj och gå upp till 450. Säljer en KTM 250 SX-F 2020 som gått 75 tim. Ny original plast, nya original fotpinnar, kedja, nytt original styre, No1 grip sadelöverdrag. Nybytt kolv, Swinglager samt länkage för 7tim sen. Fjädring ombyggd av Kumlin och kan fås med rätt fjäder beroende på vikt. Hel, ren och snygg hoj utan glapp! Servad enligt konstens regler och byte av luftfilter varje träning samt oljebyte var 3:e timme. Pris 55.000:-

Motocross MC Säljes 4-takt
KTM SX-F 250-20
Län: Västra Götalands län
Pris: 55.000 kr