Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2178 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  492 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Köra a-kolv vid kolvbyte?
2021-06-09 bmwjohan

När jag byter kolv på mina hojar brukar jag alltid sätta i en b-kolv för det är väl så man ska göra men just nu hittade jag väldigt bra pris på en a-kolv till just min hoj. Hade tänkt byta kolv vid 100 timmar som vanligt på 450.
Om man skiter i att man kanske tappar 0,1% effekt eller nått sånt på att köra a-kolv vid första kolvbytet på kolven så finns det väl inga andra nackdelar med att köra a-kolv istället för b-kolv eller?

2021-06-09 Björnta

Vad är det som får dig att tro att du skall sätta i en större kolv efter bara några timmars körning. Du måste, om du är osäker, MÄTA cylindern. Det finns troligen inget mätbart slitage i cylindern. Om det skulle så är det definitivt INTE lika i hela loppet.Om det skulle visa sig att det är slitage, så är något som inte stämmer. Det måste det åtgärdas och inte bara trycka i nya delar och få ett ras.

2021-06-09 bmwjohan

Jag pratar om första kolvbytet som jag kommer göra vid 100 timmar.
Vad jag har lärt mig så kör man alltid a-kolv på en helt ny cylinder och när man byter till kolv nummer två på beggad cylinder så kör man b-kolv. Är inte det det generella?
Jag har alltid gjort så i 20 år och det funkar ju bra. Har inget att mäta cylindern med.
Jag har dock aldrig satt i en a-kolv i en gammal cylinder någon gång. Var därför jag undrar lite.

2021-06-10 jojo

Brukar alltid mäta med bladmått
Ta 0,05 lägg det 90 grader från kolvbulltens hål mot kolven så det går underifrån upp till halva kolvens höjd
För in kolven sakta tillsammans med bladmåttet försiktigt underifrån i cylindern det får inte gå trögt om det gör det avbryt
Beroende på kolvspel ta det bladmåttet du söker
Obs ingen olja på grejerna när du mäter

Så mäter jag kolvarna i min Rotax/FPE 256 och har alltid gjort
Tipps om du kör smidda kolvar kolla kolvspel från kolvtillverkaren
Smidda kolvar brukar expandera mer än gjutna därav kolla
Sedan kollar du ringgap med kolven i cylindern under övre vändkant genom att ha kolven som mothåll och lägg i ringen ovan så den trycker mot kolven runt om
Ta ett bladmått och mät försiktigt öppningen
Är den för liten får du fila försiktigt med en diamant fil ett till ett par tag

Med vänlig hälsning, jojo

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser: