Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se
Länk till 24mx.se

Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

2085 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  463 st träffar enligt ditt urval
MOTOR Problem med en B&S 190cc
2021-08-03 Tobocop

Hej på er!
Tänkte testa att fråga er om en B&S motor till min klippare därhemma. Bygger ju på samma teknik som alla andra motorer… typ.
OK, har en B&S 190 cc från ca 2008. Sitter på en Partner klippare.
Det är en OHV motor på denna.
Har haft lite problem med den innan då min lilla mekaniker fyllde på olja i den och det råkade bli en liter för mycket typ. Efter det har jag haft igång den men nu vill den inte. Har bytt stift. Har gnista. Får soppa. Ny soppa. Förgasaren rengjord efter 4 dygn i bensinbad. Kollat dödaren och mätt med multimeter. Ingen kortis mot jord. Även testat utan kabeln till dödaren.
Den har startat och gått i ca 2 min men under tiden så bluddrar den till ibland och spottar bensin genom luftfiltret. Efter några sådana så dör den.
Jag har googlat och läst mängder med trådar i ämnet. En del faller tillbaka på ventilspel i detta läget. Bestämde mig för att kontrollera och det är då jag hittat detta:
Ventilspelet är dåligt. Noll skulle jag säga. Med kall motor, men det fattar ni ju eftersom den inte går… Står och vrider motorn för hand och upptäcker en märklig sak. När kolven vänt i nedre läget och får upp för en ny kompression så öppnas avgasporten lite lite. Jag har snurrat 2000 varv snart och JA, det är vid en kompression.
Mätt med skjutmått och det är ca 0,9mm som den lyfter stötstången. I det läget så kan jag med lätthet blåsa luft in genom porten och ut i stiftets hål…
Kan detta vara rätt?
Ska ventilspelet ta den förändringen så ska det ju vara minst 0,9mm i ventilspel, men det är mycket mer än vad B&S säger.
Så som jag lärt mig om kamaxlar eller stötstänger så är det öppet eller stängt. Inget däremellan. När det är stängt så orkar jag inte blåsa luft igenom så då verkar ju ventilen täta iaf.
Vad jag kan se utan att klyva hela motorn så ligger inte stötstången direkt mot veven. Verkar sitta som en liten hylsa i godset mellan vevhuset och loppet där stötstängerna står.
Någon som vågar sig på en gissning eller kanske har svaret…?

Vore sköj å få startat min lilla motor. Någon gång….

2021-08-04 Busaberg

Det sitter väl en dekomp på den.

2021-08-04 Tobocop

Vad är en dekomp?

För övrigt så går den nu… hade fått kamaxeln i fel läge när jag bytte gouvernör till tomgången.
Det kan vara som du säger, för samma fenomen finns kvar men i ett annat läge. Och den går som sagt som en klocka nu.

2021-08-04 Busaberg

En mekanism som öppnar avgasventilen en aning under kompressionstakt för att det ska gå lättare att dra i snöret/kicka.
Sitter på de flesta 4t cross/enduro också.

2021-08-04 Tobocop

Ahh… då har man lärt sig det också.
Tack för hjälpen!
Har precis klippt hela gräsmattan utan ett enda bekymmer. Härligt!

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
Länk till Pierce AB / 24MX
PremiumAnnonser:

Yamaha wr 250 E-regad 
helrenoverad motor med ny cylinder kolv drev lager mm 
finns el system på 200watt trimtopp rör dämpare mm mm 
fjädring byggd för 85kg . 
ca 100 tim 5tim sedan renovering. 
ring för mer info.