Fri annonsplats för
Enduro & Motocross (MX)

1399 st besökare just nu..

1. Gör ett urval... 2. Sortera/visa
Ämne:  Fritextsökning:
 Normal  Banrapport (Banrapport)  Rubrik  Inlägg/svar  Nick   /sida
 Info (Infotråd)  Medlemstips (Medlemstips)
 Profil (Profiltråd)  Arkiv - [Logga in]

Föregående Nästa  445 st träffar enligt ditt urval
MOTOR koppling tar långt ut
2022-03-24 markusJH

har dedär jobbiga att hur jag än försöker fixa så blir de ingen skillnad, de e såhär att min koppling tar nästan längst ut när man släpper kopplingshandtaget, vilket e jobbigt när man har små händer...

har justerat allt som går o justera upptill, mixtrat med oljemängd som inte gjorde nått och även testat med nya lameller och med gamla, allt e likadant... tips på nått jag kan ha missat eller så?

2022-03-24 markusJH

glömde att nämna att de e en brembo hydraul koppling som sitter på en ktm exc250 -12

2022-03-24 Mr P

Sitter det inte en justerskruv på kopplingshandtaget så att du kan ändra vinkel på greppet? Jag utgår ifrån att kopplingen inte slirar när den är fullt ute.

Att mixtra med oljemängd ska du inte göra för det löser inga problem - det ska alltid vara full oljemängd i koppen - precis som till bromsarna!

Har du mixtrat med för låg oljemängd i koppen så får du lufta den, som du gör med bromsarna.

2022-03-24 markusJH

jo den justerings skruven är max utjusterad men tar ändå nästan längst ut så att säga, nä så lite oljemängd har man inte testat, har även helrenoverat både huvudcylindern och slavcylindern men de ändrade inget heller

2022-03-24 Pella

Det kan vara så att slavcylindern till kopplingen "bottnat". Exempel på felorsaker kan vara för lång eller schimsad tryckstång. Komponenter i kopplingen kan vara slitna som då gör att slavcylindern trycks i botten.

2022-03-25 markusJH

men med shimsad tryckstång eller för lång så bör detta problemet alltid varit? för det har det inte :S
kollade över kopplingskorg och lameller o dem är i bra skick, inte nya men inte dåliga heller så att säga

2022-03-26 Pella

Ja om att du säkerställt att kolven inte bottnat i slavcylindern, då har jag svårt att komma med mer tips. Långsökt skulle kunna vara att tätningen på slavcylindern är defekt och inte drar tillbaka kolven när trycket släpps. Återkoppla gärna när du hittat felet.

2022-06-16 markusJH

en liten, bytt lameller, gick igenom hela systemet o bytte olja osv, knappt någon skillnad... så de blev kopplingshandtag i skruvstäd och böjde de för o få till hyfsat bra... jag anpassar mig.... så nu är de nästa problem istället... frambroms som tappar trycket inder körning typ... yäy ...

2022-06-17 Mr P

Tappar trycket, menar du då att bromsen blir svampigare under körning eller menar du att den tappar bettet under körning?

Börja med att kolla så att bromsskivan inte är skev, genom att snurra hjulet och se om oket flyttar sej höger/vänster. Rikta skivan med en skiftnyckel.

Enda orsaken jag kan komma på att bromsen blir svampig under körning är att bromsskivan är skev och det leder till att klossarna blir onödigt varma och det leder till överhettad bromsolja som börjar koka.

Testa med att byt ut bromsoljan och lufta bromsen. DOT 4 bromsolja ska det vara.

POSTA NYTT INLÄGG/SVAR
Skriv ditt inlägg/svar här:

[Logga in]
Sidannons:
PremiumAnnonser:

Bra skick. 18xx mil. Motardhjul medföljer.

Offroad MC Säljes 4-takt
KTM ENDURO 690-10
Län: Kronobergs län
Pris: 47.000 kr