Hej
Jag har en CRF 250F årsmodell 2012 som inte vill starta. Vi var ute i endurospåret och körde och efter ett tjyvstop så gick det inte att få igång cykeln igen. Det visade sig att det hade gått hål i kylaren och allt vatten hade runnit ut.
Efter att ha bytt kylare så ville den inte starta igen. Jag mätte ventilspelet som var utanför marginalerna för insug. Efter att bytt till nya ventiler ville den inte starta i alla fall. Det blir inget komp när jag mäter med kompressionsmätare, den ger inget utslag alls.
Om man lyser med en ficklampa så ser man att det sipprar ut ljus vid ventilerna. Jag skickade då toppen med ventiler till en verkstad för att fräsa ventilsätena.
Efter att ha fått tillbaka topp och ventiler så läcker det fortfarande ljus när man lyser med ficklampa.
Jag är rådvill och skulle gärna vilja ha lite goda råd i ämnet.
Tänker jag fel när jag kollar om det är tätt med ficklampa?
Kan det läcka luft nån annan stans? Kolvringar, utsug eller insug.
Tips tages tacksamt emot :-)
Jag lägger till ett par bilder där det förhoppningsvis syns att det kryper ut ljus.
2022-04-30
Fibula
Vad svarar verkstad när du ställer samma fråga till dem?
2022-05-01
krasch
Hur slitna är dina ventilstyrningar?.fräsa en ventil med slitna styrningar är inte bra,mvh
2022-05-01
Mr P
Varför skickar verkstaden tillbaka toppen till dej utan att meddela felet? Dom vill väl ha kunder kvar genom att lösa kundens problem? Dom tar ju betalt för tjänsten.
Det verkar ju helkonstigt.
2022-05-10
Johaan
Problemet var från början ventilspelet, jag satte in nya ventiler. Det blev då inte tätt, det var därför toppen och ventiler gick till verkstaden för att de skulle fixa till så att ventilerna gick in i sätten utan läckage. Är det inte tätt så lär det inte bli komp.
Nu har det skickats fram och tillbaka 2 gånger, jag hoppas på tredje gången gillt :-)
Mvh
2022-05-10
Mr P
Åter igen samma fråga om att lösa kundens problem när dom ändå tar betalt för det?....
Verkstan gör väl ett tätningstest innan dom skickar tillbaka toppen?
Är inte det en standardrutin?
2022-05-10
Johaan
De sa att det var tätt efter att de hade fixat, men så var det inte när jag fick tillbaka sakerna.
Men det känns lite som att verkstaden inte riktigt är så bra på det här med ventiler och hur man mäter upp att det är som det skall.
2022-05-19
galent
hur fixade dom sätena slipa dom in dom med ventilerna,
dessa är väll titan . försöker man slipa in dessa så är dom köra,
funkar slipa in med rostfria.
eller fräste dom,
vilket fall ska man inte se ljus eller om man slår i ex t sprit att man ser det blir fuktigt på undersidan ,
måste va tätt, utan komp starta den inte
2022-06-12
Johaan
De fräste säten och satte i nya ventiler men dock utan att montera dem i toppen.
Efter tredje försöket ser det ut att vara tätt, de menade att det var nåt fel på deras utrusning och skickade till en annan verkstad sista gången.
Tyvärr inget komp i alla fall, så nu är ny kolvkit beställt också.
2022-06-13
Mr P
Har dom inte lyckats efter 2 försök så är det total okunskap som är felet.
Vet man hur man använder en fräs så gör man rätt från början.
Såna pajasföretag vill man inte ha med att göra!